23 czerwca 2022

Czy dieta wpływa na wypadanie włosów? Co jeść, aby były mocne i zdrowe?

Niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że dieta ma ogromny wpływ na cały organizm. W sytuacji kiedy nadmiernie wypadają włosy, warto lepiej przyjrzeć się swojemu jadłospisowi. Mało urozmaicone posiłki, zbyt dużo cukru czy nadmiar kawy mogą odbić się na stanie włosów. Dowiedz się, co jeść i jak powinna wyglądać dieta na wypadanie włosów.

Wypadanie włosów – przyczyny

Włosy naturalnie wypadają każdego dnia. Jeśli jest to do 100 włosów, nie powinno Cię to niepokoić – jest to całkowicie normalne i zgodne z fizjologią. W sytuacji kiedy wypada ich więcej i zaczynają się pojawiać łyse miejsca na skórze głowy, to sygnał, że warto zainteresować się swoim stanem zdrowia. Wzmożone wypadanie włosów może mieć wiele przyczyn, do których zalicza się:

  • niedobory witamin w diecie,
  • zaburzenia hormonalne,
  • zbyt restrykcyjne diety,
  • stres,
  • nieprawidłową pielęgnację.

Zwiększone wypadanie włosów często występuje u osób cierpiących na choroby związane z niedoczynnością tarczycy (np. Hashimoto), anemię, insulinooporność, zespół policystycznych jajników (PCOS) czy wysoki poziom prolaktyny. Jeśli podejrzewasz u siebie jedną z tych chorób, zgłoś się do lekarza, który zapewne zleci wykonanie badań. 

Na wypadanie włosów często narzekają również kobiety w ciąży. Jest to okres, kiedy wzrasta zapotrzebowanie na wiele witamin i minerałów, a dieta przyszłej mamy nie zawsze w nie obfituje. Ponadto w organizmie kobiety następuje wtedy wiele zmian hormonalnych, które mogą przyczyniać się do większego wypadania, a także przetłuszczania włosów. Stają się one wtedy słabsze, mogą się rozdwajać, a także gorzej układać. 

Równie istotna jest codzienna pielęgnacja. Liczy się nie tylko rodzaj stosowanych kosmetyków, ale również częstotliwość mycia włosów, ich stylizacja czy wykonywanie zabiegów fryzjerskich. Błędem jest przetrzymywanie mycia skóry głowy i włosów, ponieważ nasila to ich wypadanie, a także prowadzi do zwiększenia wydzielania łoju. Warto również pamiętać o regularnym podcinaniu końców włosów u fryzjera, najlepiej co kilka miesięcy. Bardzo ważny jest dobór odpowiednich kosmetyków – warto sugerować się porowatością swoich włosów, a także postępować zgodnie z zaleceniami zamieszczonymi na opakowaniach produktów do pielęgnacji. 

Mycie włosów powinno być dwuetapowe, aby móc je dokładnie oczyścić. Pierwszy etap pozbywa się z ich powierzchni zanieczyszczeń, takich jak kurz, smog, produkty do stylizacji czy łój, a dopiero drugi ma właściwości pielęgnacyjne. Konieczne jest także domknięcie łuski włosa poprzez zastosowanie odpowiedniej odżywki lub maski. 

Czy dieta ma wpływ na wypadanie włosów?

Niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że to, co jemy, wpływa na cały organizm, także to, jak wyglądają skóra, włosy i paznokcie. W sytuacji kiedy włosy wypadają, należy zastanowić się nad przyczyną. Konsekwencje można obserwować po upływie ok. 3 miesięcy, bo tyle czasu potrzebuje włos, aby zareagować na stresor. Warto także pamiętać o tym, że wypadanie włosów często występuje u osób stosujących restrykcyjne diety odchudzające. Najczęściej nie zapewniają one odpowiedniej ilości witamin i minerałów. Duży wpływ mają również tzw. monodiety polegające na spożywaniu składników z jednej grupy, dlatego żeby mieć piękne, długie i mocne włosy, warto stosować dietę, która zapewni wszystkie niezbędne składniki odżywcze. Osoby eliminujące mięso i produkty odzwierzęce ze swojego jadłospisu powinny dodatkowo zadbać o suplementację brakujących witamin, głównie z grupy B. 

Co jeść na wypadające włosy?

Prawidłowe odżywianie, posiłki bogate w wiele składników odżywczych wpływają na kondycję włosów. Dla ich prawidłowego wzrostu ważne są witaminy i minerały, a także białko. Nawet jeśli stosujesz dietę odchudzającą, zadbaj o podaż tych składników. Co warto jeść?

Witamina A

Jest odpowiedzialna za stymulację wzrostu mieszków włosowych. Sprawia, że są one mocniejsze. Można ją znaleźć w brokułach, dyni, marchwi, kapuście kiszonej, pomarańczach czy morelach. 

Witaminy z grupy B

Witaminy z grupy B są bardzo ważne dla wyglądu włosów, w szczególności B1, B3, B6, B7 (biotyna) i B12. Biotyna jest popularnym suplementem diety, ale można ją znaleźć także w pożywieniu, np. w wątróbce, soi, kalafiorze, migdałach i szpinaku. Braki witaminy B12 są najczęściej widoczne u osób, które nie spożywają mięsa.

Witamina C

Jest jednym z antyoksydantów. Jej niedobór sprawia, że włosy stają się łamliwe, a końcówki rozdwojone. Cebulki są słabsze, przez co włosy częściej wypadają. Witaminę C można znaleźć w cytrusach, czarnej porzeczce i dzikiej róży.

Witamina E

Jest antyoksydantem. Ma ogromny wpływ na włosy, w szczególności na ich wzrost i nawilżenie. Można ją znaleźć w orzechach, nasionach lnu i pieczywie pełnoziarnistym.

Żelazo

Jego niedobór powoduje anemię i nadmierne wypadanie włosów. Znajduje się głównie w mięsie, a osoby niespożywające go mogą je znaleźć w grochu, soczewicy czy kaszy gryczanej, ale należy pamiętać, że wchłania się ono gorzej niż to pochodzące od zwierząt.

Cynk

Niedostateczna ilość cynku w diecie przyczynia się do wypadania włosów. Można go znaleźć w rybach i owocach morza, jajkach i serach żółtych, a także pestkach dyni i słonecznika. 

Czego unikać w diecie?

Jeśli wypadają Ci włosy, zadbaj o swój jadłospis. Warto zrezygnować z jedzenia przetworzonej żywności, w tym fast foodów, słodyczy czy słonych przekąsek. Trzeba także ograniczyć picie kawy i alkoholu, a także słodzonych gazowanych napojów. Lepszym rozwiązaniem będą woda mineralna i ziołowe herbaty, np. z pokrzywy, która wpływa na kondycję włosów. 

 

Autor: Sylwia Brodniewska

 

Bibliografia

  1. H.M. Almohanna i in., The Role of Vitamins and Minerals in Hair Loss, Dermatology and Therapy”, 9 (1) 2019, s. 51–70.
  2. E. Herbert, Beauty Food, Wydawnictwo Muza, Warszawa 2017. 
  3. D. Mascha, Witaminy i minerały w naturalnej żywności. Co i w jaki sposób jeść, aby cieszyć się świetnym zdrowiem bez konieczności suplementacji, Wydawnictwo Vital, Białystok 2021.