11 lutego 2022

Dieta na trądzik – co jeść, czego unikać?

dieta przy trądziku

Trądzik to dolegliwość, która dotyczy nie tylko młodzieży w okresie dojrzewania – coraz częściej zmagają się z nim także dojrzali dorośli. Żeby kompleksowo zadbać o cerę, sama pielęgnacja nie wystarczy – ważne jest również to, co jesz. Jak wygląda zdrowa dieta na trądzik? Sprawdź, które produkty warto włączyć do jadłospisu, a czego unikać, by przywrócić zdrowie Twojej skórze.

Trądzik – badania i diagnoza

Trądzik to choroba skóry, która pojawia się zwykle w okresie dojrzewania, choć jedną z jej postaci obserwuje się również u niemowląt, tzw. trądzik niemowlęcy. Najczęściej jednak trądzik pospolity dotyczy dziewcząt między 14. a 17. rokiem życia oraz chłopców w wieku od 16 do 19 lat. Ostatnimi czasy notuje się też coraz więcej przypadków u dorosłych ok. 25. – 35. roku życia.

Trądzik objawia się czerwonymi, bolesnymi krostkami, torbielami ropnymi, grudkami i zaskórnikami. Zwykle zmiany umiejscowione są na twarzy, jednak mogą pojawiać się również na plecach lub dekolcie. Głównymi przyczynami trądziku są uwarunkowania genetyczne, zmiany hormonalne i nadprodukcja łoju.

U ok. 15% pacjentów, występuje ciężka postać trądziku – częste i rozległe stany zapalne powodują trwałe blizny oraz przebarwienia. O ile w przypadku młodzieży trądzik może być naturalnym elementem okresu pokwitania, to u chorych dorosłych ok. 30. roku życia należy zbadać poziom hormonów. Endokrynolog zleca najczęściej oznaczenie stężenia testosteronu całkowitego, testosteronu wolnego, DHEA,  hormonów tarczycy, prolaktyny, FSH, LH oraz insuliny. Dzięki otrzymanym wynikom, w razie nieprawidłowości, lekarz będzie mógł zaplanować terapię, która pomoże poprawić kondycję skóry.

trądzik - dieta

Dieta przy trądziku – czy naprawdę ma znaczenie?

Istnieją badania, które jasno pokazują, że trądzik hormonalny znacznie częściej pojawia się u osób dorosłych, spożywających dużo przetworzonej żywności, ubogiej w witaminy i mikroelementy. . Dieta ma bardzo duży wpływ na kondycję cery, dlatego warto stawiać na świeże i niskoprzetworzone produkty spożywcze. Poznaj składniki, które mają korzystny wpływ na stan skóry i sprawdź, co jeść w przypadku trądziku by uporać się ze zmianami.

Cynk

Dieta na trądzik powinna być bogata w cynk. To bardzo ważny pierwiastek, ponieważ przyspiesza procesy regeneracji skóry – rozkład martwych i wytwarzanie nowych komórek. Dzięki temu, chroni skórę przed zapychaniem porów i pojawianiem się zaskórników. Dodatkowo – neutralizuje wolne rodniki. Najlepiej przyswajalny jest cynk z produktów odzwierzęcych – nie zawierają one związków zaburzających jego wchłanianie. Warto sięgać po owoce morza, takie jak ostrygi, czy kraby, wątróbkę drobiową oraz jaja. Cynk znajduje się także w pestkach dyni, nasionach słonecznika i kaszy gryczanej.

Błonnik

Ten składnik pokarmowy także jest istotny dla zdrowia skóry. Reguluje mikroflorę naskórka i pomaga utrzymać odpowiednie pH, dlatego dieta przy trądziku powinna być bogata w błonnik pokarmowy. Włącz do jadłospisu produkty pełnoziarniste – pieczywo, makarony i kasze, rośliny strączkowe, świeże warzywa oraz owoce. Fasola, groch, brukselka, marchew, gruszki i jabłka to naturalne źródła błonnika. Również suszone morele oraz rodzynki zawierają sporo błonnika, dlatego stanowią świetną przekąskę.

Witaminy z grupy B

Dieta na trądzik powinna dostarczać także witamin z grupy B – szczególnie B2 (ryboflawina), B3 (niacyna) oraz B6. Ryboflawina (jej główne źródła to mięso, wątróbka i rośliny strączkowe) jest odpowiedzialna za przemiany komórkowe – jej niedobory powodują nasilenie trądzikowych stanów zapalnych. Niacyna (znajdziesz ją w kaszach, ryżu, otrębach oraz rybach) wzmacnia naturalną barierę ochronną skóry, a witamina B6 (obecna zwłaszcza w brokułach i ziemniakach) reguluje pracę hormonów.

Beta-karoten

Beta – karoten reguluje aktywność gruczołów łojowych, a dzięki temu, hamuje pojawianie się niedoskonałości skórnych. Jego źródłem są głównie warzywa – marchew, papryka, pomidor, szpinak, natka pietruszki oraz jarmuż.

Kwasy omega-3

Wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 wspierają procesy rogowacenia naskórka, a dodatkowo działają przeciwzapalnie. Przypuszcza się, że zwiększają również płynność łoju, co zapobiega zatykaniu porów. Włącz do diety ryby morskie, takie jak dorsz, halibut czy łosoś, a także olej lniany i orzechy włoskie.

Dieta na trądzik – jakich produktów unikać?

Już wiesz, jak powinna wyglądać dieta na trądzik, czas więc dowiedzieć się, czego nie jeść przy trądziku. Oprócz żywności wysokoprzetworzonej, unikaj produktów bogatych w cukry proste, sól, tłuszcze trans oraz konserwanty. Zrezygnuj ze słodyczy, zwłaszcza z czekolady, napojów gazowanych i fastfoodów – to właśnie one w dużej mierze mogą nasilać stany zapalne cery. Jest duża szansa, że już po dwóch tygodniach zaobserwujesz różnicę w kondycji skóry.

Jeśli jednak odpowiednia pielęgnacja, ani zdrowa dieta nie pomagają w zmniejszeniu dolegliwości związanych z trądzikiem, koniecznie udaj się do dermatologa lub endokrynologa, który zleci wykonanie niezbędnych badań hormonalnych – wszystkie możesz zrobić w najbliższym laboratorium Diagnostyki.

 

Bibliografia:

  • Dąbrowska H., Serafin M., Trądzik zwyczajny – etiopatogeneza i leczenie, Borgis – Nowa Pediatria, R. 2003, nr 2, s.128 – 132.