12 stycznia 2022

Jak poprawić pamięć i koncentrację? Skuteczne sposoby na zachowanie sprawnego umysłu

Współczesny świat wymaga od człowieka bardzo szybkiego tempa życia. Często zdarza się, że w natłoku spraw zawodowych i obowiązków domowych, pamięć odmawia posłuszeństwa, a skupienie się na jednej rzeczy bywa bardzo trudne. Problem ten dotyczy nie tylko dorosłych − coraz więcej dzieci i młodzieży także odczuwa problemy w tej sferze. Jak sobie z tym radzić? Podpowiadamy, jak poprawić pamięć i polepszyć koncentrację.

Sposoby na lepszą pamięć − zadbaj o swój umysł

Żeby wspomóc pamięć i koncentrację, warto wcześniej zaplanować swoje obowiązki na dany dzień. Nadmiar zadań, które większość ludzi sobie narzuca, jest często niemożliwy nie tylko do zapamiętania, ale także do zrealizowania. Jedyne o czym warto pamiętać to to, że doba ma 24 godziny, dlatego najlepiej prowadzić kalendarz i uwzględniać w nim każde zadanie, czas na hobby oraz odpoczynek. Dzięki temu nie zapomnisz o tym, co ważne, a także uświadomisz sobie, jak wiele od siebie wymagasz. Rozpisanie planu dnia z pewnością ułatwi Ci skoncentrowanie się na sprawach, które nie mogą poczekać.

Jak poprawić pamięć? Postaw na zdrową dietę

Warto wiedzieć też, jak wzmocnić pamięć z pomocą zdrowej diety. Dbaj o lekkostrawne, świeże posiłki, które składają się między innymi z owoców i warzyw. Solidna dawka witamin i minerałów, nie tylko poprawi koncentrację, ale także wzmocni odporność organizmu. Jeśli w Twoim codziennym jadłospisie brakuje warzyw strączkowych, ryb, chudego mięsa i produktów bogatych w kwasy omega-3, koniecznie go zmodyfikuj. Przekąski w postaci słodkich batonów czy fast-foodów, zamień na garść orzechów, ciemną czekoladę oraz owoce. Zdrowa dieta to jeden z lepszych sposobów na poprawę pamięci i koncentracji.

Jak poprawić koncentrację? Dbaj o higienę snu

Wiele osób, które zastanawiają się, jak poprawić pamięć i koncentrację, nie dba o zapewnienie odpowiednich dla snu warunków. Picie kawy w godzinach popołudniowych lub wieczornych, późne zasypianie przy włączonym telewizorze czy komputerze, spanie przy zapalonym świetle − to wszystko zaburza zdrowy sen. Organizm nie jest w stanie wtedy odpowiednio odpocząć, a mózg wykazuje mniejszą sprawność, niż gdyby był w pełni wypoczęty. Jak poprawić koncentrację? Wystarczy dbać o higienę snu − wyciszenie przed zasypianiem, zaciemnienie pokoju i odpowiednią temperaturę pomieszczenia (18°C, a w przypadku seniorów 20°C). Zrezygnuj z picia napojów z kofeiną po godzinie 16:00 − to na pewno ułatwi zasypianie i pozwoli Ci wydłużyć sen. Wyspany i wypoczęty mózg będzie w stanie więcej zapamiętać i lepiej skoncentrować się na poszczególnych zadaniach.

Aktywność fizyczna i podróże − skuteczne sposoby na lepszą pamięć

Ruch, zwłaszcza ten na świeżym powietrzu, ma ogromny wpływ na koncentrację i zapamiętywanie. Spacery i ćwiczenia to najlepsze sposoby na lepszą pamięć oraz sprawność fizyczną Twojego ciała. Podczas aktywności, poprawia się krążenie krwi w mózgu, dzięki czemu jest on lepiej dotleniony i może sprawniej pracować. Możesz spacerować, pływać, wykonywać treningi w domu lub na siłowni − każdy rodzaj ruchu ma znaczenie.

Także podróżowanie pozytywnie wpływa na ludzki umysł. Zmiana otoczenia, nowe miejsca, osoby, jak również korzystne warunki klimatyczne mogą wzmocnić koncentrację i zniwelować problemy z zapamiętywaniem. Warto zaplanować sobie wyjazd w nieznane przynajmniej raz w roku − to nie tylko ekscytujące doświadczenie, ale także korzystne dla kondycji całego organizmu.

Jak poprawić pamięć? Praktyczne ćwiczenia

Ćwiczyć można nie tylko fizycznie. Jeśli zastanawiasz się, jak polepszyć pamięć, postaraj się zapewnić swojemu mózgowi prawdziwy trening − rozwiązuj krzyżówki, graj w szachy, warcaby, memory oraz różne gry planszowe. To rewelacyjne ćwiczenia dla umysłu! Pamiętaj, by po wysiłku tego typu zapewnić sobie odpoczynek − relaks przy wyciszającej muzyce, medytacja czy drzemka, pozwoli Ci się rozluźnić i poprawi pracę mózgu.

Problemy z koncentracją? Nie daj się rozproszyć

Zaburzenia koncentracji spowodowane są najczęściej nadmiarem bodźców, na jakie wystawione są ludzkie zmysły, a tym samym mózg. Na przebodźcowanie narażone są głównie dzieci i młodzież − może to być przyczyną gorszego przyswajania wiedzy, a także słabszych wyników w nauce. Warto zadbać o odpowiednie warunki w sytuacjach wymagających skupienia − wyłącz telefon, telewizor oraz muzykę. Postaraj się zorganizować sobie miejsce do pracy z dala od głośnych rozmów, czy spotkań. Dzięki temu dużo łatwiej będzie Ci się skoncentrować, co z pewnością przełoży się na jakość i wydajność Twojej pracy.

Jak poprawić pamięć? Wykonuj regularnie badania!

Laboratoryjne badania okresowe powinien wykonywać każdy zdrowy człowiek, przynajmniej raz w roku. Oprócz morfologii i badania moczu, należy sprawdzić również poziom cukru (poprawnie: glukozy) oraz cholesterolu we krwi. Niektóre choroby, takie jak cukrzyca, czy miażdżyca, mają bardzo niekorzystny wpływ na pracę mózgu, dlatego zwłaszcza osoby z nadwagą i otyłością oraz seniorzy powinni wykonywać tzw. przesiewowe badania pozwalające na określenie ryzyka  rozwoju tych chorób. Wszystkie powyższe badania można wykonać w laboratoriach Diagnostyki, zlokalizowanych na terenie całej Polski.

 

Bibliografia:

Forzpańczyk A.: Koncentracja. Skuteczny trening skupiania uwagi, Warszawa 2015.