22 lipca 2022

Łamliwe włosy – jak sobie z nimi radzić?

Suche i łamliwe włosy stanowią problem wielu kobiet. Włosy są szorstkie, kruche w dotyku, stają się niesforne i skłonne do puszenia się. Zjawisko polega również na zwiększonej tendencji do ich wypadania. Jakie są przyczyny łamliwych włosów i jak sobie z nimi poradzić? 

Włosy są suche i się łamią, kiedy tracą naturalną warstwę ochronną w postaci płaszcza lipidowego. Łuski włosów wówczas się otwierają, a woda wyparowuje. Przyczyn może być wiele: od nieprawidłowej pielęgnacji, przez brak witamin, po chorobę. Niekiedy problem ma jednak charakter przejściowy i wystarczy jedynie odpowiednio zadbać o włosy. 

Łamliwe włosy – przyczyny

Włosy, szczególnie dla kobiet, są niezwykle istotne. Wiele kobiet lubi o nie dbać i chce, by zawsze wyglądały pięknie i zdrowo. Istnieje jednak sporo potencjalnych problemów związanych z włosami, takich jak siwienie, łamanie czy wypadanie. Najczęstszym problemem są jednak suche i łamliwe włosy. Można rozpoznać je po tym, że bardzo trudno jest je ułożyć, a w dotyku przypominają siano. Są matowe, pozbawione nawilżenia, a podczas czesania wiele z nich się łamie i wypada. Jakie są najczęstsze przyczyny tego zjawiska?

Stres

Nadmierny stres jest związany z osłabioną kondycją włosów i ich wypadaniem. Stres zmienia działanie układu immunologicznego; miejscowo powoduje powstawanie prozapalnych czynników, które tymczasowo uszkadzają mieszki włosowe. To z kolei mocno niszczy same włosy, sprawia, że się łamią i zaczynają wypadać. 

Za duże ilości witaminy A i niedobór żelaza

Jeśli przyjmujesz zbyt duże ilości suplementów zawierających witaminę A, nietrudno jest ją przedawkować. Jednym z objawów przedawkowania jest zła kondycja włosów, a w konsekwencji ich nadmierne wypadanie. Innym bardzo powszechnym czynnikiem łamliwych i suchych włosów jest anemia, związana z niedoborem żelaza. Prócz tego przy anemii możesz odczuwać silne i przewlekłe bóle głowy oraz zimne dłonie, bladość skóry, a także zmęczenie. 

Niedobór cynku

Niedobór cynku jest znaną przyczyną złego stanu włosów, skóry i paznokci. Cynk jest ważnym składnikiem wielu metaloenzymów, które biorą udział w syntezie białek, a do tego reguluje życie mieszków włosowych. Pamiętaj, że oprócz stosowania suplementów diety bogatych w cynk warto uzupełniać go, spożywając pestki dyni, ziarna sezamu, ziarna słonecznika, ryby oraz jaja. 

Hormony

Zespół policystycznych jajników jest chorobą, która dotyczy coraz większej liczby kobiet i charakteryzuje się zaburzeniem równowagi męskich oraz żeńskich hormonów w organizmie. Jednym z jego objawów jest zły stan włosów, które są osłabione, suche i wypadają garściami. Kolejnym schorzeniem, które może przyczyniać się do łamliwości włosów, są problemy z tarczycą, a w szczególności jej niedoczynność. Choroba powoduje skrócenie etapu telogenu w fazie wzrostu włosa, przez co jest ich mniej, są suche i łamliwe. 

Restrykcyjna dieta

Drastyczne diety często kończą się niedoborami witamin i minerałów, a w szczególności: żelaza, cynku, witaminy A, biotyny i aminokwasów. Wszystkie te niezbędne dla wzrostu włosów czynniki w deficycie są przyczyną ich słabej kondycji. Dlatego ważne jest, aby każdą zmianę diety skonsultować ze specjalistą po uprzednich badaniach krwi.

Zła pielęgnacja

Przyczyną suchych i łamliwych włosów może być ich nieodpowiednia pielęgnacja. Mycie włosów w zbyt ciepłej wodzie, narażanie ich na wysoką temperaturę podczas suszenia, prostowania, kręcenia, używanie nieodpowiednio dobranych kosmetyków, częste farbowanie lub rozjaśnianie – to wszystko powoduje, że włosy stają się suche, łamliwe, a w konsekwencji wypadają.

Jeśli bardzo martwią cię łamliwe włosy i ich ogólna kondycja, warto zawsze wykonać badania krwi. Diagnostyka laboratoryjna obejmuje badanie fosforu, poziomu żelaza, sodu, potasu, cynku, a także hormonów. 

Suche i łamliwe włosy – jak sobie z nimi radzić? 

Podstawą w pielęgnacji łamliwych włosów są: zdrowa dieta, odpowiednie nawodnienie organizmu, suplementacja skonsultowana z lekarzem lub dietetykiem oraz sięganie po kosmetyki przeznaczone dla danego rodzaju włosów. Produkty powinny mieć w składzie odpowiednią ilość składników naturalnych i aktywnych oraz najlepiej odpowiadających na potrzeby włosów suchych i łamliwych. Najlepiej wybierać szampony i odżywki o właściwościach nawilżających czy odbudowujących strukturę włosa. Ważne jest także stosowanie masek, które zapewnią odpowiednie odżywienie. Pożądanymi składnikami są: ekstrakty z nasion i zbóż, miód, aloes, pantenol oraz glicerol. Unikaj preparatów z zawartością silikonów, które dodatkowo obciążają strukturę włosów. 

Aby nawilżyć bardzo suche włosy i przeciwdziałać ich łamaniu, należy czasowo zrezygnować z obciążających je zabiegów, kosmetyków modelujących i farbowania. Jeśli twoim problemem są siwe włosy, staraj się wybierać farby naturalne lub półsyntetyczne. Ponadto nie przesadzaj z częstotliwością mycia włosów oraz zadbaj, aby robić to w letniej wodzie. Przy osuszaniu nie pocieraj włosów, tylko delikatnie dociskaj je ręcznikiem. 

Domowe sposoby na łamliwe włosy

Jednym ze sposobów na piękne i zdrowe włosy jest odpowiednia dieta. W codziennych posiłkach nie może zabraknąć nienasyconych kwasów tłuszczowych, a także witamin A, E, z grupy B, cynku, żelaza, siarki, krzemu i miedzi. Warto także postawić na suplementację, najlepiej po uprzednich badaniach krwi i konsultacji z lekarzem lub dietetykiem.

W warunkach domowych możesz wykonać kosmetyki z produktów dostępnych pod ręką. Na suche i łamliwe włosy doskonałym sposobem będą maseczki, które zapewnią nawilżenie. Wystarczy nałożyć je na włosy i przytrzymać około 20 minut. Taki zabieg należy wykonywać przynajmniej raz w tygodniu, aby efekty były zadowalające.

Jakie składniki domowe najlepiej działają na łamliwe włosy? Należą do nich:

  • miód,
  • oliwa z oliwek, 
  • olej kokosowy,
  • żółtka,
  • banan,
  • drożdże,
  • olejek rycynowy,
  • jogurt naturalny.

Z powyższych składników możesz z łatwością wykonać domową maseczkę na włosy. Wystarczy na przykład zmieszać miód z jogurtem i dodać kilka kropelek olejku rycynowego. Natomiast żółtka warto zmiksować z oliwą z oliwek, aby dostarczyć włosom prawdziwej bomby witaminowej.

Autor: Marta Skrzypek

Bibliografia

  1. A. Lewandowska, Dieta dla urody. Zdrowa skóra, piękne włosy i paznokcie, Wydawnictwo RM, Warszawa 2021.
  2. W. Cole, E. Adamson, Jak skutecznie zlikwidować stany zapalne w organizmie, tłum. K. Sołowiej, Wydawnictwo Vital, Białystok 2021.
  3. M. Klowan, Włosy w świetnej formie. Proteiny, humektanty i reszta potworów, Wydawnictwo Pascal, Warszawa 2019.
  4. C. Musiał, Trychologia kosmetyczna i lekarska, Wydawnictwo PZWL, Warszawa 2022.