30 maja 2022

Morsowanie – jak łatwo zacząć i o czym warto wiedzieć?

Morsowanie jest bardzo popularną formą aktywności zimą. Polega na kilkuminutowym zanurzeniu ciała w lodowatej wodzie. Ta forma rekreacji zyskuje coraz większą rzeszę zwolenników ze względu na szereg prozdrowotnych korzyści. Sprawdź, jak zacząć morsować w bezpieczny sposób.

Morsowanie to po prostu wchodzenie do lodowatej wody. Ludzie je uwielbiają, ponieważ przynosi wiele zalet zdrowotnych i odpręża umysł. Kiedy wchodzisz do zimnej wody, naczynia krwionośne obkurczają się, dzięki czemu narządy i tkanki są lepiej ukrwione. W ten sposób hartujesz organizm, a Twoja odporność wzrasta. Dodatkowo morsowanie uruchamia w ciele procesy regeneracyjne, hamując starzenie się komórek. Ważne jest, aby morsować regularnie i w odpowiedniej dawce. 

Jak należy się przygotować do morsowania?

Morsowanie jest dobroczynną aktywnością, która poprawia wygląd, kondycję i odporność. Zanim rozpoczniesz przygodę z lodowatą wodą, udaj się na konsultację do lekarza. Jeśli nie ma żadnych przeciwwskazań, możesz zacząć morsować.

Jeżeli morsowanie to dla Ciebie całkowita nowość, warto przygotować się do niego kondycyjnie. Idealne będą treningi aerobowe na zewnątrz, takie jak jazda na rowerze, długie spacery, marszobieg lub jogging. Dzięki tym aktywnościom poćwiczysz oddech i rozgrzejesz ciało.

Kolejnym etapem przygotowań do pierwszego morsowania są zimne prysznice lub kąpiele. Jest to doskonała metoda trenowania spokojnego oddechu i umiejętności rozluźnienia ciała w niskich temperaturach. Ponadto zimne prysznice, szczególnie rano, to doskonały sposób na pobudkę. Chłodna woda obkurcza naczynia krwionośne, rozluźnia mięśnie, napina skórę i szybko pobudza umysł do całodziennej pracy.

Poza przygotowaniem ciała ważne jest również przygotowanie mentalne. Dobrze jest dowiedzieć się, co się dzieje z ciałem, gdy organizm się schładza. Nie należy wpadać w panikę, a to jest zazwyczaj pierwszy błąd nowicjusza. Podczas wejścia do zimnej wody organizm stresuje się i odruchowo pragniesz uciec. Należy wtedy przezwyciężyć strach, wykazać się silną wolą, uspokoić oddech i nie wychodzić z wody.

Nie zapominaj o odpowiednim ekwipunku. Podstawą są: strój kąpielowy, ręcznik, luźne ubrania i wsuwane buty. Ubrania muszą być przyjemne w dotyku, najlepiej wełniane lub elastyczne, i takie, które szybko się zakłada na zziębnięte ciało. Warto zabrać ze sobą rękawiczki i buty neoprenowe, które są miękkie i dłużej utrzymują ciepło. Dzięki temu nie zmarzną Ci palce. Większość morsów zabiera ze sobą również czapki, by nie tracić ciepła i nie zamoczyć włosów. Termos z gorącą herbatą również się przyda, aby rozgrzać ciało po wyjściu z wody.

Jak zacząć przygodę z morsowaniem?

Nowicjuszom zaleca się pierwsze kroki w morsowaniu stawiać jesienią, a nie zimą. W ten sposób można stopniowo przyzwyczaić ciało do chłodniejszych temperatur. Korzystne efekty wywołuje woda już w temperaturze poniżej 12 stopni, a więc nie musisz czekać na mróz. 

Przed wejściem do lodowatej wody należy wykonać trening oddechowy. Tego typu ćwiczenia pozwalają do pewnego stopnia kontrolować oddech podczas przebywania w wodzie. Powinien być on spokojny, rytmiczny i regularny. Następnie należy wykonać krótki trening aerobowy, na przykład bieg w miejscu, pajacyki, trucht lub rozciąganie.

Po krótkiej rozgrzewce można wchodzić do wody. Należy robić to dynamicznie, aby nie tracić czasu na nieumyślne schładzanie organizmu i niepotrzebny stres. Poziom wody powinien sięgać maksymalnie do pach, a ręce znajdować się na głowie. Na samym początku żaden mors nie powinien przebywać w wodzie dłużej niż 5 minut. Warto nastawić sobie stoper, ponieważ dłuższa ekspozycja naraża na hipotermię lub odmrożenia.

Po wyjściu z wody dobrze jest wypić napój rozgrzewający i ogrzać się kocem, gdyż organizm nie jest jeszcze na tyle zahartowany i może dojść do przeziębienia. Warto morsować regularnie, przynajmniej 3 razy w tygodniu, aby przyzwyczajać organizm do nowej aktywności i czerpać jak najwięcej z niej korzyści.

Zalety morsowania

Morsowanie niesie wiele korzyści zdrowotnych, o ile jest wykonywane prawidłowo, bez przeciwwskazań medycznych. Przede wszystkim jest ono doskonałym sposobem na hartowanie organizmu – wzmocnienie odporności, poprawę krążenia i ogólnego samopoczucia.

Podczas przebywania w zimnej wodzie dochodzi do obkurczenia naczyń krwionośnych, co wiąże się z licznymi zaletami, takimi jak:

  • wzrost tolerancji na zimne temperatury i mniejsze ryzyko przeziębień;
  • poprawa wydolności układu sercowo-naczyniowego;
  • zdolność organizmu do szybszej regeneracji;
  • poprawa wyglądu i jakości skóry;
  • redukowanie stanów zapalnych w organizmie;
  • znormalizowanie poziomu cukru i cholesterolu we krwi;
  • łagodzenie objawów chorób dermatologicznych;
  • redukcja stresu i wyrzut endorfin.

Morsowanie jest świetnym sposobem na walkę z nadwagą – wejście do lodowatej wody zmusza organizm do rozgrzewania się, co stanowi spory wydatek energetyczny. Poza tym zimne kąpiele aktywują brązową tkankę tłuszczową, która służy do ogrzewania organizmu. Eliminuje to tłuszcz, który znajduje się w okolicach brzucha. Pamiętaj jednak, że samo morsowanie nie zastąpi regularnej aktywności fizycznej i zdrowej diety.

Czy morsowanie jest dla każdego?

Skoro morsowanie jest tak zdrowe, nasuwa się pytanie, czy jest ono dla każdego. Niestety, istnieje szereg przeciwwskazań. Z tej formy aktywności należy zrezygnować ze względu na:

  • problemy krążeniowo-oddechowe, takie jak choroba wieńcowa lub zakrzepica;
  • niewydolność nerek;
  • choroby serca;
  • padaczkę;
  • boreliozę;
  • ciążę.

Nie zaleca się również morsowania osobom, które ukończył 65. rok życia.

W morsowaniu najważniejsze jest bezpieczeństwo. Zanim zaczniesz wchodzić do zimnej wody, skonsultuj się z lekarzem pierwszego kontaktu.

Autor : Marta Skrzypek

 

Bibliografia

  1. V. Romanovski, Morsowanie. Jak świadomie obcować z zimnem, Wydawnictwo Pascal, Bielsko-Biała 2021.
  2. S. Soberg, Jak zażywać zimnych kąpieli, aby wspierać cały organizm, tłum. E. Frątczak-Nowotny, Wydawnictwo Otwarte, Kraków 2021.