22 czerwca 2022

Pielęgnacja włosów – jak należy o nie dbać i co warto suplementować?

Zapewne każdemu, niezależnie od płci, zależy na pięknych, gęstych i przede wszystkim zdrowych włosach. Wygląd włosów świadczy o kondycji naszego organizmu. Zobacz, jak należy prawidłowo o nie dbać oraz jakie suplementy warto przyjmować, aby były zdrowe i mocne.

O czym świadczy kondycja włosów?

Włosy są wizytówką każdego człowieka. Chcemy, aby były mocne, zdrowe, błyszczące i gęste. Niestety nie wszyscy jesteśmy obdarzeni przez naturę bujną czupryną. Czasami jest to wina naszych genów, niewłaściwej pielęgnacji lub złej kondycji organizmu. To, jak wyglądają włosy, może świadczyć o Twoim zdrowiu. Suche, łamliwe, matowe, rzadkie i wypadające sugerują niedobór witamin i innych mikroelementów, np.:

  • żelaza,
  • magnezu,
  • cynku,
  • siarki,
  • witamin z grupy B.

Włosy są bardzo wrażliwe na tryb życia, jaki prowadzisz. Nie służą im palenie papierosów, nadużywanie alkoholu, brak ruchu oraz skrajne temperatury. Wrogiem bujnej czupryny są też stres oraz zaburzenia hormonalne. Stres powoduje tzw. telogenowe wypadanie włosów. Oznacza to, że włosy przedwcześnie przechodzą w fazę spoczynku, która kończy się ich wypadaniem.

Dobrej kondycji włosów sprzyja prawidłowe stężenie estrogenów i hormonów tarczycy, natomiast ich wrogiem jest testosteron. Jeśli więc bez wyraźnego powodu Twoje włosy zaczynają wypadać, zbadaj poziom tych hormonów we krwi.

Stan włosów a choroby

Kondycja, w jakiej znajdują się Twoje włosy, może wskazywać na obecność chorób. Zdarza się, że nagłe wypadanie, utrata objętości, mocne przesuszanie bądź przetłuszczanie się włosów to pierwsze objawy:

  • cukrzycy,
  • anemii,
  • chorób tarczycy,
  • chorób autoimmunologicznych (np. hashimoto, tocznia rumieniowatego, reumatoidalnego zapalenia stawów, celiakii),
  • chorób wenerycznych (np. kiły).

Przyczyną wypadania włosów są choroby objawiające się długo utrzymującą się wysoką gorączką, która podobnie jak stres zaburza prawidłowy cykl wzrostu włosa. Wypadanie włosów z powodu anemii jest natomiast spowodowane niedoborem żelaza, który jest jednym z ich podstawowych elementów. W przypadku chorób autoimmunologicznych nasz układ odpornościowy atakuje mieszki włosowe, gdyż traktuje je jako wroga. Wypadanie włosów może być spowodowane przyjmowaniem niektórych leków, zwłaszcza chemioterapii w chorobach nowotworowych, leków hormonalnych lub np. przeciwmiażdżycowych.

Suplementy dobre dla włosów

Aby wiedzieć, co jest najlepsze dla Twoich włosów, musisz znać ich budowę. Podstawowym budulcem włosa są proteiny, czyli białka, które stanowią aż 80 proc. ich składu. To one odpowiadają za prawidłowy wzrost włosów, ich regenerację, gładkość i połysk. Gdy jest ich zbyt mało, włosy są łamliwe, kruche, cienkie, chropowate i matowe. Pozostałe elementy włosa to woda, witaminy oraz minerały. Gdy którejś z tych substancji zabraknie, kondycja włosów ulega pogorszeniu. Niezbędne jest wówczas ustalenie powodu, dlaczego włosy są słabe i wypadają. W tym celu warto wykonać komplet badań, aby wykluczyć choroby. Należy także oznaczyć poziom podstawowych pierwiastków w organizmie, które odpowiadają za prawidłową budowę i wzrost włosa. Należą do nich m.in. żelazo, cynk i magnez. Zrobisz to za pomocą prostego badania krwi.

Jeśli będziesz znać już przyczynę fatalnej kondycji włosów, zadbaj o prawidłową suplementację. Twoim włosom pomogą produkty zawierające w składzie witaminy z grupy B, w tym biotynę, kwas foliowy oraz wymieniane wcześniej pierwiastki: żelazo, magnez, cynk i siarkę. Najpopularniejszą i najskuteczniejszą substancją poprawiająca wygląd włosów jest biotyna, inaczej nazywana witaminą H bądź B7. Działa ona także na włosy, paznokcie i skórę.

Suplementy do włosów dostępne są bez recepty w każdej aptece. Można je kupić w postacie tabletek lub pigułek do połykania, wcierki, płynów, odżywek, szamponów, proszków i drażetek do rozpuszczania w wodzie.

Prawidłowa pielęgnacja włosów

Jeśli kondycja Twoich włosów pozostawia wiele do życzenia, poza odpowiednią suplementacją powinnaś postawić na prawidłową pielęgnację, dostosowaną do rodzaju i potrzeb włosów. Pomogą Ci w tym domowe sposoby. Przede wszystkim zrezygnuj z nadmiernej stylizacji włosów i produktów, które je obciążają, np. pianek, lakierów czy żeli. Unikaj suszarek, a jeśli już musisz z nich skorzystać, ustawiaj letnią temperaturę suszenia. Pozbądź się prostownicy i lokówki, które pod wpływem wysokiej temperatury niszczą włókna włosa, odwadniają je, powodują wysuszenie, łamanie i wypadanie. Myj włosy produktami do nich dostosowanymi – jeśli Twoje włosy są tłuste, stosuj preparaty do przetłuszczających się włosów, jeśli są natomiast suche – postaw na produkty nawilżające. Pamiętaj, aby nie nalewać szamponu bezpośrednio na włosy, tylko najpierw rozprowadzić go w dłoniach. Wycierając włosy, unikaj tarcia, niszczysz bowiem w ten sposób ich łuski. Nie zapominaj także o pielęgnacji skóry głowy – stosuj peelingi i wcierki. Regularnie podcinaj zniszczone końcówki i dokładnie rozczesuj włosy, najlepiej szczotką z naturalnego włosia. 

W walce o bujną czuprynę pomogą domowe sposoby. Najlepszym naturalnym sprzymierzeńcem włosów są jajka. To bomba witaminowa, która je odżywi, wzmocni i wyraźnie poprawi ich kondycję. Z surowych jajek możesz zrobić maseczkę. Wystarczy je roztrzepać i nałożyć na włosy. Do takiej mieszanki możesz dodać mleka, które dodatkowo wygładzi włosy i dostarczy im niezbędnych protein. Jeśli chcesz natomiast wzmocnić włosy, pomogą Ci w tym płukanki z piwa.

Nie zapomnij o zdrowym trybie życia. Zbilansowana dieta jest bowiem podstawą zdrowego ciała, a tym także zdrowych włosów.

Autor: Agata Muchowska

Bibliografia

  1. A. Kołomycew, Jak dbać o włosy. Poradnik dla początkującej włosomaniaczki, Helion, Gliwice 2014.
  2. E. Wormer, Włosy. Pielęgnacja i zdrowie. Poradnik dla kobiet i mężczyzn, Klub dla Ciebie, Warszawa 2007.
  3. U. Berger, R. Rosenfelder, Włosy odbiciem zdrowia lub choroby, Amber, Warszawa 2001.
  4. J. Arct, K. Pytkowska, Kosmetologia włosów, Edra Urban & Partner, Wrocław 2020.
  5. M. Klowan, Włosy w świetnej formie przez cały rok. Proteiny, humektanty i reszta potworów, Pascal, Bielsko-Biała 2019.