12 stycznia 2022

Przewlekły stres i jego druzgocące skutki. Jak radzić sobie ze stresem?

W dzisiejszych czasach, człowiekowi na każdym kroku towarzyszy zarówno chwilowy, jak i przewlekły stres w pracy, w życiu rodzinnym, a nawet towarzyskim. Choć najczęściej wiąże się on z negatywnymi emocjami, to może być także odczuwany w pozytywnych sytuacjach. Niestety stan przewlekłego napięcia może być niebezpieczny dla zdrowia. Sprawdź, jak sobie radzić ze stresem odczuwanym na co dzień.

Czym jest przewlekły stres?

Stres to naturalna reakcja organizmu na różne życiowe sytuacje, którym najczęściej towarzyszą negatywne emocje. Choć można doświadczać także pozytywnego stresu, tzw. eustresu. Ma on charakter mobilizujący do działania − zwykle bywa odczuwany przed egzaminami, występami, ważnymi wydarzeniami, jak ślub czy narodziny dziecka.

Jeśli napięcie nie mija, tylko tkwi głęboko w podświadomości, dając o sobie znać w każdym gorszym momencie, problemem jest stres przewlekły. Przez długi czas może być niezauważalny, jednak ma bardzo niekorzystny wpływ na zdrowie oraz kondycję psychiczną i fizyczną organizmu. Zwiastować go mogą objawy takie jak, np. przyspieszona praca serca, drżenie rąk, wzmożone pocenie, migreny, ból brzucha, a nawet dolegliwości ze strony układu pokarmowego. Do tego dochodzą skutki długofalowe: zaburzenia snu, obniżenie libido, wilczy apetyt lub jego brak.

Chroniczny stres – skutki dla organizmu

Dlaczego chroniczny stres jest tak groźny dla zdrowia? W sytuacjach wzmożonego napięcia, w organizmie dochodzi do wielu nagłych zmian. Najbardziej niebezpieczne z nich to m.in. wzrost ciśnienia tętniczego, rozszerzenie naczyń krwionośnych w obrębie mózgu, przy zwężeniu tych w pozostałych częściach ciała, czy rozszerzenie górnych dróg oddechowych. Oznacza to, że układy odpornościowy, nerwowy oraz krwionośny zostają nagle aktywowane do pracy na pełnych obrotach, co powoduje rozpoczęcie szeregu różnych procesów w organizmie. Mogą one prowadzić do wielu chorób serca i układu pokarmowego; problemów dermatologicznych, takich jak wysypka czy łysienie; silnych, migrenowych bólów głowy, a także obniżonej odporności i zwiększonej podatności na infekcje. Nieleczony przewlekły stres często bywa przyczyną depresji, dlatego nie wolno go lekceważyć.

Przewlekły stres – jak sobie z nim radzić?

Współcześnie wiele osób odczuwa przewlekłe napięcie. Często nawet nie do końca świadomie − niektóre objawy bywają zauważalne dopiero po dłuższym okresie. Czasem dopiero wizyta u lekarza pozwala uzyskać diagnozę, że przyczyną problemów ze zdrowiem jest przewlekły stres. Jak sobie radzić w szczególnie trudnych okresach? Sprawdź proste sposoby, które nie tylko pomogą Ci zwalczyć napięcie, ale także poprawią ogólną kondycję Twojego organizmu.

1. Jak sobie radzić ze stresem? Postaw na aktywność fizyczną!

Aktywność fizyczna to doskonały i bardzo łatwy sposób na chroniczny stres. Ćwiczenia dopasowane do wieku oraz kondycji, obniżają napięcie w ciele. Ruch nie tylko obniża stres, ale przede wszystkim, poprawia nastrój, dlatego warto dbać o regularną aktywność. Nie muszą być to treningi na siłowni − wystarczą dłuższe spacery, nordic walking lub pływanie. Dzięki temu, bardzo szybko poczujesz rozluźnienie − zarówno w sferze psychicznej, jak i fizycznej.

2. Jak zwalczyć przewlekły stres? Zadbaj o zdrową dietę

Zdrowa, zbilansowana dieta to także świetny sposób na przywrócenie psychicznej i fizycznej równowagi. Pozwala obniżać ciśnienie krwi, a także poziom adrenaliny oraz kortyzolu (nazywanego hormonem stresu). Może również działać rozluźniająco na mięśnie i wzmacniać odporność. Jak poradzić sobie z nerwami za sprawą dobrze dobranego jadłospisu? Dbaj o posiłki bogate w witaminy z grupy B − szczególnie B6 i B12, kwas foliowy, magnez, mangan i wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega-3. Staraj się unikać używek, czyli alkoholu, kofeiny, zawartej w kawie i herbacie oraz ogranicz palenie tytoniu, a najlepiej całkowicie z niego zrezygnuj.

3. Jak poradzić sobie z nerwami? Rozmowa i psychoterapia

W przypadku przewlekłego stresu może przydać się pomoc psychologa, m.in. terapia behawioralna.. Rozmowa o nawarstwiających się problemach i analiza sytuacji, które powodują nasilenie objawów napięcia, pomoże odnaleźć źródło tego długotrwałego stanu. Dzięki temu „walka z nerwami” będzie łatwiejsza. Wiele osób, które nie wiedziały, jak poradzić sobie ze stresem, zauważyło wyraźną różnicę w swoim nastroju po szczerej rozmowie z psychologiem lub najbliższymi. Pomocne mogą być także ćwiczenia relaksacyjne oraz medytacja.

Przewlekły stres – jakie badania warto wykonać?

Nie wystarczy tylko wiedzieć, jak sobie radzić ze stresem, należy także monitorować stan swojego zdrowia. Długotrwałe napięcie ma bardzo niekorzystne skutki dla organizmu, dlatego osoby, które odczuwają chroniczny stres, powinny regularnie wykonywać badanie EKG oraz sprawdzać poziom cukru (glukozy) i cholesterolu we krwi. To pozwoli uniknąć rozwoju poważnych chorób, jak, przykładowo, choroby sercowo-naczyniowe czy cukrzyca. Badania z krwi oraz moczu wykonasz w laboratoriach Diagnostyki w całej Polsce.

 

Bibliografia:

http://nfz-warszawa.pl/gfx/nfz-warszawa/userfiles/_public/dla_pacjenta/profilaktyka/23122020_profilaktyka_stresu.pdf