5 lipca 2022

Zatrzymanie wody w organizmie – przyczyny

Zatrzymywanie wody w organizmie wpływa bardzo niekorzystnie na całą gospodarkę wodno-elektrolitową organizmu. Uczucie obrzmienia, opuchnięcia oraz dodatkowe kilogramy to tylko niektóre z efektów tego szkodliwego procesu.

Rola wody w organizmie człowieka

To, że woda znajduje się komórce ciała, to zaledwie półprawda. Znajduje się ona bowiem również w przestrzeniach międzykomórkowych. Ciało dorosłej kobiety składa się z wody w 55%, a dorosłego mężczyzny w 60%. Ta pozornie drobna różnica spowodowana jest składem tkanek zależnych od płci. Kobiety mają bowiem genetycznie więcej tkanki tłuszczowej od mężczyzn, a ona z kolei zawiera mniej wody. 

Zawartość procentowa wody różni się nie tylko w zależności od płci. Mają na nią wpływ także budowa ciała oraz wiek. Zaraz po narodzinach zawartość wody w organizmie jest na poziomie nawet 80%. Wraz z biegiem lat liczba ta się zmniejsza i może zejść nawet do około 46%.

Gdyby nie woda, życie nie byłoby możliwe. Jej obecność usprawnia praktycznie wszystkie procesy, które odbywają się w Twoim ciele. Między innymi pomaga w trawieniu oraz chroni najważniejsze narządy. Mowa tutaj w szczególności o mózgu oraz rdzeniu kręgowym, a także np. o gałkach ocznych.

Zatrzymanie wody w organizmie – przyczyny

Zatrzymanie wody w organizmie najczęściej wynika ze złych nawyków dietetycznych oraz siedzącego trybu życia. Obie wymienione przyczyny wpływają niekorzystnie na Twoją gospodarkę wodno-elektrolitową. W przypadku złej diety mowa najczęściej o zbyt dużej ilości spożywanej soli, czyli głównego źródła sodu. 

Zapotrzebowanie na ten pierwiastek zaspokaja już jedna niepełna łyżeczka. Tymczasem wiele osób dosala potrawy znacznie większymi ilościami. Warto podkreślić tutaj także, że sól, jaką spożywasz w ciągu dnia, to nie tylko ta, której używasz jako przyprawy. Znajduje się ona także w wielu produktach, które kupujesz już gotowe. Aby uniknąć zwiększonej podaży na sód, który może wywoływać zatrzymanie wody w organizmie, zrezygnuj z wysoko przetworzonych i słonych produktów. Mowa tutaj między innymi o chipsach, słonych orzeszkach, wędlinach oraz białym pieczywie. Zwiększone stężenie sodu może być również związane ze zbyt małą ilością potasu. Ten pierwiastek także jest arcyważny dla zachowania odpowiedniej gospodarki wodno-elektrolitowej.

Wśród najczęstszych przyczyn zatrzymania wody w organizmie jest również zbyt niskie spożycie płynów w ciągu dnia. Paradoksalnie, kiedy nie dostarczasz organizmowi przynajmniej 2 litrów wody dziennie, zaczyna on magazynować płyny, które spożywasz. Taki proces to prosta droga do charakterystycznego uczucia nabrzmienia, opuchnięcia oraz zwiększonej masy ciała.

Identyczne uczucia może wywołać zbyt duże spożycie alkoholu. Jednak w tym przypadku mechanizm procesu jest nieco inny. Alkohol wywołuje zatrzymanie wody w organizmie wskutek rozszerzenia się naczyń krwionośnych. Przez nie woda przenika do tkanek i się tam osadza”.

Do zwiększonego zatrzymywania wody w organizmie może dojść także na skutek terapii niektórymi lekami. Medykamenty, które mogą wywołać taki efekt, to zwłaszcza minoksydyl, kortykosteroidy, fludrokortyzon, niesteroidowe leki przeciwzapalne, blokery kanału wapniowego oraz pigułki antykoncepcyjne.

Za zatrzymywanie się wody w organizmie kobiety odpowiadać mogą również niekorzystne zaburzenia hormonalne. Mowa tutaj przede wszystkim o zmianach FSH, czyli hormonu folikulotropowego. Nieprawidłowy poziom FSH może objawiać się nie tylko zatrzymywaniem wody w organizmie, lecz również nadwagą, zaburzeniami nastroju i stanami depresyjnymi. Aby poznać jego wartość i poziom innych ważnych hormonów kobiecych, wykonaj pakiet badań dla kobiet.

Z powodu negatywnych skutków odkładania się wody w tkankach mogą cierpieć również kobiety w ciąży. Jednak w tym przypadku jest to naturalny proces będący częścią przygotowywania się ciała do porodu.

Zatrzymanie wody w organizmie – objawy

Głównym symptomem zatrzymywania się wody w organizmie jest uczucie obrzmienia i opuchnięcia. Nierzadko osoba, której dotyczy problem, może mocno przybrać na wadze pomimo braku zmian w diecie czy aktywności fizycznej.

Opuchlizna zwykle nie występuje cały czas, tylko pojawia się i znika niespodziewanie. Bywa, że dotyczy opuchnięcia oczu z rana. Innym razem woda zbiera się bardziej w dolnych kończynach, przez co pod koniec dnia wygodne wcześniej buty cisną niemiłosiernie.

Nierzadko osobie mającej problem z zatrzymywaniem się wody w organizmie towarzyszą także inne nieprzyjemne objawy. Mowa tutaj przede wszystkim o bólach głowy, obniżeniu koncentracji oraz ogólnym rozdrażnieniu.

Jak prawidłowo nawadniać organizm?

Prawidłowe nawodnienie organizmu to klucz do zdrowia. Pijąc regularnie wodę, możesz wspomóc swoje trawienie, poprawić jakość snu, a także zrzucić zbędne kilogramy. Dodatkowo zmniejszasz ryzyko kamieni nerkowych oraz poprawiasz pracę mózgu. Jak prawidłowo nawadniać organizm? Przede wszystkim rób to regularnie. 

Kobiety powinny wypijać przynajmniej 2 litry wody dziennie. Mężczyźni z kolei potrzebują około 3 litrów. Pamiętaj jednak, że są to jedynie ogólne wytyczne. Warto wziąć pod uwagę również swój styl życia, poziom aktywności fizycznej oraz temperaturę, która panuje w otoczeniu.

 

Autor: Klaudia Gaicka

Bibliografia

  1. J. Ciborska, Sód w żywieniu, Olsztyn 2010.
  2. B. Łukowska, Rola wody w życiu człowieka i środowisku, 2016.
  3. J. Gawęcki, S. Berger, A. Brzozowska, Żywienie człowieka, Warszawa 2011