9 stycznia 2022

Jak rzucić palenie w nowym roku? Podpowiadamy!

Jak rzucić palenie, aby nie powrócić do nałogu? Zadanie to wcale nie jest łatwe. Nikotyna ma zdolność do uzależniania psychicznego i fizycznego. Po odstawieniu papierosów możesz odczuwać objawy rozdrażnienia, niepokój, problemy z koncentracją, a także symptomy fizyczne, jak zwiększona produkcja śliny czy nadmierna potliwość. Pamiętaj jednak, że palenie papierosów odpowiada za rozwój wielu nowotworów złośliwych oraz chorób układu krążenia i nie tylko. Zobacz, jak skutecznie rzucić palenie w nowym roku.

Wpływ palenia papierosów na zdrowie

Pierwsze doniesienia na temat negatywnego wpływu palenia papierosów na zdrowie człowieka pojawiły się już w pierwszej połowie XX wieku. Jednak dopiero w latach 50. udowodniono, że palenie tytoniu prowadzi do rozwoju raka płuc, a nikotyna ma działanie uzależniające. Międzynarodowa Agencja ds. Badań nad Rakiem ogłosiła w 1986 r., że palenie papierosów przyczynia się również do rozwoju raka układu oddechowego, raka trzustki i raka dolnej partii układu moczowego.

Szacuje się, że w Europie palenie papierosów odpowiada za prawie 80% nowotworów złośliwych krtani, 50% nowotworów gardła i tyle samo nowotworów złośliwych dolnych dróg oddechowych, 33% nowotworów jamy ustnej, 25% nowotworów wątroby i 20% raków żołądka. Odnotowuje się, że palenie jest także przyczyną zachorowań na raka nosa oraz zatok, a także raka jelita grubego, odbytnicy, jajnika, trzustki czy nerek. Może przyczynić się nawet do rozwoju białaczki szpikowej. A to nie wszystkie schorzenia, jakie może wywołać ten nałóg.

Osoby regularnie palące papierosy narażone są dodatkowo na zwiększone ryzyko występowania:

  • chorób układu krążenia w tym zwału serca, choroby wieńcowej, choroby niedokrwiennej, udar mózgu;
  • chorób płuc, w tym przewlekłej obturacyjnej choroby płuc, POChP oraz rozedmy płuc;
  • choroby zakrzepowo-zatorowej;
  • choroby wrzodowej żołądka.

Dane dotyczące szkodliwości palenia papierosów są zatrważające. Jeżeli jesteś w sidłach nałogu, lepiej zerwij z nim jak najszybciej.

Często stosowaną alternatywą dla papierosów tradycyjnych są e-papierosy. Jednak i tych nie można nazwać zdrowymi. Choć nie narażają organizmu na działanie rakotwórczych substancji smolistych, vape polega na wdychaniu w parze uzależniającej nikotyny (ang. vape – wdychać substancję, np. lek wraz z parą).

Badania, które powinni wykonać palacze

Aktywni palacze, ale także osoby, które rzuciły palenie, powinny wykonać profilaktyczne badania, wykluczające obecność chorób płuc i krążenia. Skierowanie na badania powinien wystawić lekarz POZ. Jakie badania są wskazane dla palaczy?

  • Spirometria − badanie czynnościowe płuc, które pozwala ocenić wydolność oddechową.
  • Badanie RTG klatki piersiowej − w celu rozpoznania zmian w obrazie płuc.
  • Pulsoksymetria − określa wysycenie krwi tlenem.
  • Pomiar ciśnienia tętniczego − palacze narażeni są na zwiększone odkładanie się blaszki miażdżycowej.
  • Badanie EKG.
  • Badania laboratoryjne takie jak: morfologia, OB, CRP ilościowo, CEA, AFP, CA 21-1, CA 72-4, badanie ogólne moczu.

Wyniki badań powinny być skonsultowane z lekarzem.

Jak rzucić palenie? Domowe sposoby

Walka z nałogiem nie jest wcale prosta. Wieloletnie przyzwyczajenie, głód nikotynowy, uzależnienie psychiczne, stres oraz inne czynniki środowiskowe sprawiają, że wielu palaczy ponownie sięga po papierosa. Im dłużej palisz papierosy, tym trudniej będzie zerwać Ci z nałogiem.

Czy istnieją sprawdzone metody, jak rzucić palenie. Oto kilka wskazówek.

1. Prosta metoda jak rzucić palenie? Musisz chcieć!

Przy rzucaniu palenia najważniejsza jest wola. Tylko osoby, które naprawdę chcą odstawić papierosy odniosą sukces.

2. Uprawiaj sport

Ruch pobudza Twój ośrodek przyjemności. Będzie to stanowiło dobry zamiennik dla nikotyny, którą dostarczałeś paląc. Aktywność fizyczna, taka jak spacer, bieganie, ćwiczenie na siłowni czy joga poprawią Twoje samopoczucie, ale i kondycję. Ruch na świeżym powietrzu, przy dobrej jakości powietrza, dotleni Twój organizm i doda mu energii. Ruch to także świetny sposób na rozproszenie uwagi skupionej na chęci zapalenia papierosa.

3. Pij dużo wody

Uzupełnianie płynów pomaga oczyścić organizm z toksyn. Picie pomoże Ci także osłabić chęć zapalenia papierosa i pomoże z nadmierną produkcją śliny tuż po ostawieniu nikotyny.

4. Żuj, zdrowe przekąski!

Osoby rzucające palenie odczuwają zwykle wzmożoną potrzebę przeżuwania i jedzenia. Niestety często zerwanie z nałogiem może wiązać się z przybraniem na wadze. Przygotuj się na to i miej pod ręką zdrowe przekąski: pokrojoną marchewkę, selera lub pomidorki koktajlowe.

5. Unikaj pokusy

Aby wytrwać w postanowieniu nie szukaj okazji do zapalenia. Unikaj sytuacji, w której osoby z Twojego otoczenia będą częstowały Cię papierosami lub namawiały do zapalenia. Palenie jest nie tylko nałogiem fizycznym, ale i rytuałem społecznym. Często to chęć socjalizacji w nowym środowisku skłania do zapalenia pierwszego papierosa.

Rzucić palenie i co dalej? Syndrom odstawienia

Rzucenia palenia nie ułatwiają objawy temu towarzyszące. Przez pewien czas możesz odczuwać rozdrażnienie, mieć trudności z koncentracją, złe samopoczucie, problemy ze snem. Zdarzyć mogą się także napady lęków, niepokoju czy stany depresyjne. Odstawienie papierosów może wiązać się także z objawami fizjologicznymi, takimi jak: kaszel, chrypka, wzmożone wydzielanie śliny, nadmierna potliwość czy głód nikotynowy. Pamiętaj jednak, że wszystkie te niedogodności są przejściowe. Korzyści wynikające z rzucenia palenia są nieporównywalnie większe.

Osoby palące papierosy, a także ci, którzy rzucili palenie powinni wykonać badania profilaktyczne w kierunku chorób płuc i układu krążenia. Testy laboratoryjne przeprowadzisz w Diagnostyka.pl.

Bibliografia: